10 Feiten over de Formule 1 in Nederland


De Formule 1 leeft en heel Nederland ziet uit naar het bericht dat de Formule 1 na 35 jaar terugkeert op onze bodem. Er wordt de laatste tijd veel over geschreven. Maar wat zijn nu de feiten en wat zijn de fabels?


1) “Zandvoort staat op pole position”
Juist

Het FOM heeft Zandvoort op pole position gezet om de Nederlandse Grand Prix te gaan organiseren. De deadline voor de exclusiviteit van Zandvoort is 31 maart. Daarna kunnen ook andere geschikt bevonden circuits zoals Assen een bod doen.

Conclusie: Zandvoort staat op pole position, Assen is klaar voor actie.


2) “Assen is niet in beeld voor de Formule 1”
Onjuist

Het FOM wil dolgraag een Formule 1 op Nederlandse bodem. Men heeft het circuit van Assen hiervoor ook geschikt bevonden. Zandvoort mag vanwege haar historische positie een eerste poging wagen. Lukt dat niet op tijd, dan kan Assen een bod doen. Dit staat in een vertrouwelijke brief van het FOM aan Assen die meerdere landelijke media hebben ingezien en bevestigd.

Conclusie: Assen is in beeld voor de Formule 1



3) “31 maart is een harde deadline”
Juist

Het FOM bepaalt inderdaad zelf wanneer ze naar buiten brengt welke circuits op de 2020 kalender staan. Dit zal hoogstwaarschijnlijk niet op 31 maart worden gecommuniceerd. Voor Zandvoort geldt een harde deadline van 31 maart: dan verloopt haar exclusiviteitsperiode om een bod dat voldoet aan de voorwaarden van het FOM. Dit valt op te maken uit de brief die men lekte. Zandvoort kan uiteraard ook na die deadline proberen een bod te doen, net als andere circuits - waaronder Assen - hoogstwaarschijnlijk en met veel enthousiasme zullen doen, maar de klok tikt om op tijd op de kalender voor 2020 te komen.

Conclusie: 31 maart vervalt de pole position van Zandvoort



4) “Assen is een motorcircuit”
Onjuist

Het TT Circuit Assen is een wereldberoemd circuit in met name de motorsport. De koningsklasse van de motorsport wordt er jaarlijks gehouden. Op Assen wordt al sinds jaar en dag met auto’s geracet en autoracen wordt steeds populairder op Assen, daarom verhuist bijvoorbeeld de DTM vanaf 2019 van Zandvoort naar Assen.

Conclusie: Assen is een circuit voor zowel motorsport en autosport



5) “Assen is geschikt voor de F1”
Juist

Het TT Circuit Assen is met minimale aanpassing - die uit de lopende begroting wordt gefinancierd – volledig geschikt bevonden door het FOM. Deze aanpassing gaat niet ten koste van de motorsport. Het circuit is bijvoorbeeld breder dan Zandvoort en dat zorgt voor spannende F1 inhaalacties.

Conclusie: Assen is uitermate geschikt voor de Formule 1



6) “Assen heeft geen heritage”
Onjuist

Het TT Circuit Assen is ontstaan uit de eerste races in 1925, en heeft daarmee de oudste racing heritage van Nederland. Assen heeft de afgelopen jaren meer dan 70 miljoen euro geïnvesteerd in de baan, tribunes, faciliteiten, paddock, toegangswegen en parkeerplaatsen en is daarmee een van de modernste en meest geschikte circuits van Europa voor toekomstige koningsklassen in zowel motorsport en autosport.

Conclusie: Assen is heritage en toekomstige heritage



7) Een F1 GP kan in 2020 in Nederland
Juist

Zowel Zandvoort als Assen maken kans om de F1 GP in Nederland vanaf 2020 te organiseren. Beide circuits zijn geschikt bevonden door het FOM. Beide circuits kunnen hier drie geluidsdagen binnen de bestaande vergunning voor gebruiken. Uiteindelijk gaat het erom of een circuit op tijd een bod neer kan leggen dat voldoet aan alle eisen van het FOM zodat het op de 2020 kalender kan worden toegevoegd.

Conclusie: we zijn met 2 circuits die de kans hebben sinds 35 jaar niet dichterbij de F1 in Nederland geweest

8) “Assen is ver weg”
Onjuist

Assen ligt centraal voor belangrijke doelgroepen: Nederland, Duitsland, Denemarken, België en de UK. Vanuit de meeste steden in Nederland en alle steden in deze landen is Assen het snelst bereikbaar. Het TT Circuit Assen is uitermate goed bereikbaar per weg, via openbaar vervoer en heeft een vliegveld op minuten afstand.

Conclusie: Assen is het snelst van huis tot tribune



9) “Assen zit Zandvoort in de weg”
Onjuist

Het TT Circuit Assen en de organisator gunnen Zandvoort de exclusiviteitsperiode en hebben zelf de pers niet opgezocht. Men heeft zich beperkt tot feitelijke reacties op onjuistheden. De onafhankelijke Business Club Grand Prix Assen heeft de afgelopen periode op ludieke en sportieve manier campagne gevoerd om de oranjegekte in Nederland aan te jagen en heeft zowel #HupZandvoort en #HupAssen gepromoot.

Conclusie: Assen is sportief



10) “Circuits kunnen zonder publiek geld”
Juist

Er zijn wereldwijd circuits die moeite hebben hun F1 businesscase rond te krijgen. Max Verstappen is het aanstormende talent in de Formule 1 en dat wakkert de belangstelling in Nederland aan. Een Formule 1 in Nederland zal vele fans aantrekken. Assen heeft alle faciliteiten, de business case en de organisatie klaar om al deze fans te kunnen huisvesten. Er hoeft geen investering te worden gedaan waardoor de kosten per race op €30 miljoen worden geschat, waar andere circuits op €40 miljoen uitkomen. Er kunnen 130.000 fans per dag worden verwelkomd, en dat volume zorgt voor betaalbaarder kaartjes, een positieve business case, zonder dat er een rijksbijdrage nodig is.

Conclusie: Een positieve business case voor de F1 is mogelijk zonder publiek geld


Business Club Grand Prix Assen
www.nlgrandprix.com
0 0 Reacties 0 Aandelen
Sponsor